Reklama

Odmiana czasowników: sein- być, haben - mieć, stawać się

 

   sein - być

czas teraźniejszy 

ich bin - ja jestem
du bist  - ty jesteś
er/sie/es ist  - on/ona/ono jest

wir sind - my jesteśmy
ihr seid - wy jesteście
Sie/sie sind  - Pan/Pani/Państwo/oni/one są

 forma pytająca                                                       forma przecząca
                                                   
bin ich? -  jestem?                                                   ich bin nicht - nie jestem
bist du? - jesteś?                                                     du bist nicht - nie jesteś
ist er ? - on jest?                                                     er ist nicht - on nie jest  
ist sie ? - ona jest?                                                   sie ist nicht - ona nie jest
ist es ? - ono jest?                                                    es ist nicht - ono nie jest 
sind wir? - jesteśmy?                                              wir sind nicht - nie jesteśmy
seid ihr ?- oni są?                                                    ihr seid nicht - oni nie są
sind sie? - oni są                                                      sie sind nocht - oni nie są      

  tryb rozkazujący - sei! - bądź !

                               - seid! - bądźcie!        

                           

 

haben (mieć)

ich habe  ja mam                                          wir haben my mamy

du hast ty masz                                            ihr habt wy macie

er/sie/es hat on/ona/ono ma                        Sie/sie haben Pan/Pani/Państwo/oni/one mają

werden (stawać się)

ich werde ja staję się                                   wir werden my stajemy się

du wirst ty stajesz się                                   ihr werdet wy stajecie się

er/sie/es wird on/ona/ono staje się              Sie/sie werden Pan/Pani/Państwo/ani/one stają się

Oprócz podstawowego znaczenia, czasowniki być sein, mieć haben oraz stawać się werden w złożonych czasach przeszłch i przyszłch pełnią  funkcję czasowników posiłkowych, jak na przykład w zdaniu:

Ich habe das Buch gelesen. – Przeczytałem książkę.