Reklama

Czasowniki modalne.

W języku niemieckim występuje 6 czasowników modalnych
Określają one sposób realizacji wyrażanych przez nie czynności .
Czasowniki te występują zazwyczaj z bezokolicznikiem na końcu zdania. 

Czasowniki modalne w języku niemieckim w liczbie pojedynczej odmieniają się nieregularnie. Formy pierwszej i trzeciej osoby są identyczne.


dürfen  - móc, mieć pozwolenie -  Ich darf nicht. – Nie wolno mi.

können - móc, potrafić -  Er kann mir nicht helfen. – On nie może mi pomóc.
mögen  - lubić-  Ich mag gern Milch trinken. – Lubię pić mleko.
müssen - musieć - Ich muss heute zur Schule gehen. – Muszę  iść dzisiaj do szkoły.
sollen - mieć powinność - Er soll mehr lernen. – On powinien więcej się uczyć
wollen - chcieć - Willst du mich besuchen? – Czy chcesz mnie odwiedzić ?

Odmiana czasowników modalnych:


dürfen (móc, mieć pozwolenie)

ich darf  ja mogę ,                                    wir dürfen my możemy
du darfst ty możesz                                  ihr dürft wy możecie
er/sie/es darf on/ona/ono może                Sie/sie dürfen Pan/Pani/Państwo mogą, oni/one mogą

können (móc, potrafić)

ich kann ja potrafię                                   wir können my potrafimy
du kannst ty potrafisz                               ihr könnt wy potraficie
er/sie/es kann on/ona/ono potrafi             Sie/sie können Pan/Pani/Państwo potrafią, oni/one potrafią

mögen (lubić)

ich mag ja lubię                                         wir mögen   my lubimy
du magst ty lubisz                                     ihr mögt wy lubicie
er/sie/es mag on/ona/ono lubi                   Sie/sie mögen Pan/Pani/Państwo lubia, oni/one lubią

müssen (musieć)

ich muss ja muszę                                      wir müssen my musimy
du musst ty musisz                                    ihr müsst wy musicie
er/sie/es muss on/ona/ono musi                 Sie/sie müssen Pan/Pani/Pańtwo muszą, oni/one muszą

sollen (mieć powinność)

ich soll ja powinienem                                wir sollen my powinniśmy
du sollst ty powinieneś                               ihr sollt wy powinniście
er/sie/es soll on powinien,                          Sie/sie sollen Pan powinien, ona powinna, Pani                  powinna,ono powinno Państwo powinni,oni powinni,one powinny

wollen (chcieć)

ich will ja chcę                                             wir wollen my chcemy
du willst ty chcesz                                       ihr wollt wy chcecie
er/sie/es will on/ona/ono chce                     Sie/sie wollen Pan/Pani/Państwo chcą, oni/one chcą