Reklama

Lekcja 12 - Zaimki dzierżawcze

Podobnie jak w języku polskim, zaimki dzierżawcze mają różne końcówki zależnie od rodzaju i liczby. Rodzaj męski i nijaki wyglądają tak samo.
Do rodzaju żeńskiego oraz do formy liczby mnogiej dodajemy końcówkę -e.


 Zaimek dzierżawczy informuje o tym, czyja jest dana rzecz, do kogo należy, kto jest jej właścicielem 
- mój pies – mein Hund
- twoje auto – dein Auto
- jej fryzura – ihre Frisur
- jego buty – seine Schuhe 

W języku niemieckim każdemu zaimkowi osobowemu odpowiada zaimek dzierżawczy oraz nie występuje uniwersalna forma „swój”, 

     R. męski I nijaki             R. żeński I l.mn.   
 ich      mein    meine
 du      dein    deine
 er      sein    seine
 sie      ihr    ihre
 es      sein    seine
 wir      unser    unsere
 ihr      euer    eure
 sie      ihr    ihre
 Sie      Ihr    Ihre

Zaimki dzierżawcze w celowniku:
 meinem
deinem
seinem
ihrem
unserem
eurem
ihrem
Ihrem
meiner
deiner
seiner
ihrer
unserer
euerer
ihrer
Ihrer
meinem
deinem
seinem
ihrem
unserem
euerem
ihrem
Ihrem
meinen
deinen
seinen
ihren
unseren
eueren
ihren
Ihren

No i na koniec w bierniku:
AKKUSATIV – BIERNIK
R. męskiR. żeńskiR. nijakiL. mnoga
meinen
deinen
seinen
ihren
unseren
eueren
ihren
Ihren
meine
deine
seine
ihre
unsere
euere
ihre
Ihre
mein
dein
sein
ihr
unser
euer
ihr
Ihr
meine
deine
seine
ihre
unsere
euere
ihre
Ihre

   mei- mój
   dein - twój
   sei- jego
   ih- jej
   unser - nasz

Przykłady:

  • To jest mój dom. – Das ist mein Haus.
  • Idziesz z jej psem na spacer? - Gehst du mit ihrem Hund spazieren?
  • Czy odwiedzacie często waszą ciocię? - Besucht ihr eure Tante oft?
  • Nie znam twojej siostry. – Ich kenne deine Schwester nich.
  • On szuka swoich okularów. – Er sucht seine Vril Brille
  • Czy to jest matka mojego przyjaciela? - Ist das die Mutter meines Freundes?
  • Potrzebuję twojej pomocy. - Ich brauche deine Hilfe!
  • Podoba się wam nasz dom? - Gefällt euch unser Haus?


UWAGA!!

W przeciwieństwie do języka polskiego - w języku niemieckim zaimek dzierżawczy „swój” w odniesieniu do każdej z osób przyjmuje inną formę.

  • Ich suche meinen Wagen. - Szukam swojego samochodu.
  • Du suchst deinen Wagen. - Szukasz swojego samochodu.
  • Er sucht seinen Wagen.- On szuka swojego samochodu.
  • Sie sucht ihren Wagen.Ona szuka swojego samochodu.
  • Es sucht seinen Wagen.Ono szuka swojego samochodu.
  • Wir suchen unseren Wagen.Szukamy swojego samochodu.
  • Ihr sucht euren Wagen. Szukacie swojego samochodu.
  • Sie suchen ihren Wagen.Oni szukają swojego samochodu.
  • Sie suchen Ihren Wagen.
  • Państwo szukają swojego samochodu.

Zaimki dzierżawcze mogą również stać na końcu zdania w roli orzecznika, przyjmują wówczas końcówki rodzajowe, np.:

  • Ist das dein Hund? - Ja, er ist meiner.To jest twój pies? Tak, on jest mój.
  • Ist das ihr Auto? - Nein, es ist mein(e)s To jest jej samochód. Nie, on jest mój.
  • Ist das deine Tasche? - Ja, sie ist meine.To jest twoja torba? Tak, ona jest moja.

Oto więcej przykladów z zaimkiem typu: mój, twój,wasz itd.


Ich habe ein Auto. - Mam samochód.
Das ist mein Auto. - To jest mój samochód.
Du hast eine Tante . - Masz ciotkę.
Das ist deine Tante. - To jest Twoja ciotka.
Er hat Zigarwtten. - On ma papierosy.
Das sind seine Zigaretten. - To są jego papierosy.
Sie hat ein Kleid. - Ona ma sukienkę.
Das ist ihr Klein. - To jest jej sukienka